tur do stratena

Priatelia, TDS mala formálne 7 etáp:

1. Kostoľany nad Hornádom - Bradan
2. Bradan - Jaklovce

V roku 2017 z dôvodu opravy mosta cez Ružín sa etapa 1 a 2 zmenila a šli sme smer Ružín, chata Marica, Margecany, Jaklovce) a odvtedy to takto zostáva, je to oveľa príjemnejšie.

3 Jaklovce - Mníšek na Hnilcom
4. Mníšek nad Hnilcom - Nálepkovo
5. Nálepkovo - Hnilec
6. Hnilec - Mlynky (plávajúca - nepovinná zastávka)
7. Mlynky - Stratená
POZOR: aj tento rok bude v trase etáp 1 a 2 totožná z minulým rokom (chata Marica). Vyhneme sa tak autám na Folkmári.  Sledujte náš web ! ...finálne rozhodnutie na zmenu môže prísť aj v deň štartu ak bude lejak.

... a vďaka dvom účastníkom Pištovi (najstaršiemu - klobúk dolu Pišta pred výkonmi !) a Jankovi (Johny) som mohol podopĺňať podrobnosti aj do popisu trasy.

Štartovalo sa zvyčajne 2. júlovú sobotu (padne ako padne) ale 19. ročník sa štartovalo 06.7.2019 a rovnako je určený termín pre 20. jubilejný ročník 4.7.-5.7.2020

Štart je v obci Kostoľany nad Hornádom na ulici Malek č. 8 z dvora našej babky Magdy. Dedo Jozef na nás už vyše 4 roky dohliada "z hora", ale verím, že tak ako posledné roky aj tento nám dá pozor na počasie a prípadné búrky rozfúka.

Tu na dvore sa zvyčajne stretnú všetci, ktorí chcú zažiť štartovnú atmosféru a byť na štartovnej foto. Čaro akcie je v tom, že na akcii sa stretávajú cyklisti, ktorí nestihnú za celý rok urobiť viac ako pár desiatok kilometrov, ale aj takí, ktorí toho majú od januára hodne natočené a práve tí, ktorí si myslia, že predsa len vládzu viac, si môžu vychutnať prvé 2 etapy z Kostolian do Jakloviec, čo je cca 40 km s dvoma celkom zaujímavými stúpaniami ...ale poďme po poriadku...

Zraz je o 5:30 !!!! aby sa stihli vybaviť niektoré formality...štartovné (kto nestihol), sponzorské (kto sa rozhodol na poslednú chvíľu akciu podporiť zvyšným eurom, dvoma ...) a podobne

Oficiálny štart je (bol) 5:45, ale zvyčajne sa to trocha posunie na 6:00-6:10 z technických a organizačných dôvodov.

1. ETAPA: (pôvodná originálna trasa) POZRI Trasu chata Marica !!! pre 19. ročník
štart: Kostoľany nad Hornádom cca 5:45-6:00
cieľ: Reštaurácia Bradan na Ružine ...cca 7:30 (aby sme počkali na posledného zo stúpania Sivec)
dĺžka: 30 km

Trasa vedie nasledovne: Kostoľany nad Hornádom - Malá Vieska - Trebejov - Kysak (tu sa odbočí vľavo na smer Veľká Lodina a za mostom hneď vpravo proti Hornádu. Ak odbočíte vľavo, tak sa dostanete do Kysaku) - Veľká Lodina - Malá Lodina - Ružín (stále po asfaltovej ceste) - stúpanie po ceste popod Sivec (priehradu máte po pravej ruke, míňame priehradný múr) - odbočiť na štátnu cestu doprava na Ružínsky most a za mostom odbočiť do ľava - Reštaurácia Bradan. Tu je krátky oddych (10-15 minút) pred nástupom do najťažšej a aj najnebezpečnejšej etapy - Folkmarsky kopec.

2. ETAPA: (pôvodná originálna trasa) POZRI Trasu chata Marica !!! pre 19. ročníkštart: Reštaurácia Bradan 8:00 (cca +/- potom, čo dorazí posledný cyklista)
cieľ: Jaklovce (miestne pohostinstvo) cca 200m od križovatky na Margecany ...cca 9:00
dĺžka: 11km
Trasa vedie Folkmarskym kopcom po štátnej ceste. Stúpanie nie je až také divoké, ako by sa zdalo, ale už ráno o 8:00 tade jazdí nespočetné množstvo áut, ktoré "zlepšujú" ovzdušie, takže si tu cyklista pri hlbokých nádychoch skutočne užije. Ten pocit víťazstva, keď sa vyšľape hore a čaká vás dlhší zjazd do Veľkého Folkmaru však stojí za to! Odtiaľ vedie trasa stále po štátnej ceste priamo do Jakloviec. Prvé ročníky končili etapu na benzínovej pumpe, ale od 8. ročníka neodbočíme vpravo na pumpu ale odbočíme vľavo smerom na Gelnicu, kde cca 200m za križovatkou Gelnica-Margecany je miestne pohostinstvo, neďaleko aj potraviny, ktoré sú v tej dobe otvorené. A veľká kofola, či nealkoholické pivo naozaj dobre padne ... pričom čakáme cyklopriateľov, ktorí dorazia ranným vlakom do Margecian a odšliapu si "skrátenú verziu etapy 1 a 2" a to Margecany-Jaklovce. Alebo sa do Jakloviec dopravia akokoľvek ináč.
V Jaklovciach máme prvú spoločnú občerstvovaciu zastávku. (Evka Matejová už štandardne otvorí účet v pohostinstve a uzatvára ho keď sa uhasí smäd)

Tu máme tiež druhú registráciu (pokiaľ niekto dobehol na poslednú chvíľu). Štartuje sa cca 10:00 tzv.postupným štartom (teda tí, čo si myslia, že pôjdu pomalšie vyštartujú o niečo skôr, ostatní o niečo neskôr) .... a tu je prvá mapka (po kliknutí si ju môžete stiahnuť, ale pozor, má to cca 2,2 MB)

Etapy 1 až 4

3. ETAPA:
štart:  Jaklovce 10:00
(toto je 2. registračné miesto)
cieľ: Mníšek nad Hnilcom (pohostinstvo v centre mesta - pôvodne sme stáli oproti železničnej stanici, ale našli sme útulnejšie miesto) ... cca 11:30
dĺžka: 22km
Trasa vedie z Jakloviec cez Gelnicu - Prakovce - Helcmanovce do Mníška nad Hnilcom. To už sme v Hnileckej doline a keďže sa ide proti prúdu Hnilca, znamená to takmer stále šľapať do kopca.
A tiež proti vetru. Zaujímavé je, že za tých 13 rokov som nezažil na tejto trase bezvetrie. A do chrbta fúkalo len zo 2 razy. Psychicky je možno vyčerpávajúci úsek posledných 4 kilometrov, keď už už čakáte dedinu a nedajbože, aby sa objavili domčeky. ...a keď sa nakoniec objavia, tak vám ešte kilometer minimálne zostáva a to už ťaháte z posledných síl. Veď tí, čo štartovali v Kostoľanoch, majú už polovicu trasy za sebou !
...Viete ako chutí anglická slanina po 60 kilometroch ? Nie ? Vyskúšajte !!! Jedli ju už aj vegetariáni ! ... :-)
V Mníšku nad Hnilcom je druhá spoločná občerstvovacia stanica a okrem tekutín sa dopĺňa aj stratený tuk a to práve chlebíkom, anglickou slaninou a paprikou...po tej sa zvlášť dobre gŕga v ďalších etapách...ostatne...veď to viete :-) a všetkým to chutí :-)

4. ETAPA:
štart: Mníšek nad Hnilcom (cca 12:00)
cieľ: Nálepkovo (pizzéria v centre Nálepkova) ... cca 13:30
dĺžka: 20 km
Trasa vedie stále po štátnej ceste. Vyrážame z pohostinstva oproti železničnej stanici. Snažíme sa aby to bol spoločný štart. Niekedy sa stáva, že slabší jedinci dorazia z Jakloviec do Mníška nad Hnilcom tesne pred 12:00 a toľko, čo zosadnú, už pokračujú ďalej. Ale ak si rozrátate priemernú rýchlosť, tak tá je dostatočne malá, aby sa za 90 minút dalo stihnúť 22 km a do Mníška doraziť aspoň do 11:45. Jednoducho čas nepustí.

Prechádzame stredom mestečka Mníšek nad Hnilcom a odbočujeme doprava smerom na Nálepkovo. Pozor ! Nie doľava na Smolnícku pílu. Už sa to niektorým nepozorným cyklistom v záchvate eufórie stalo, ale včas sa vrátili a skupinu dobehli ... :-)
Pokračujeme cez Švedlár do Nálepkova, priamo do centra.
Oproti presklenej miestnej reštaurácii je na druhej strane v dvore pizzeria. Minulý rok boli ohromne ústretoví, strážené bicykle vo dvore,  Je to tretia spoločná občerstvovacia stanica, prirodzene s otvoreným účtom na pitný režim !

a ďalšia mapka pre presnejšiu predstavu trasy ...(opäť stiahnuteľné, ale špeciálne neupravené, takže to má tentokrát 3,8 MB !!!)

5. ETAPA:
štart: Nálepkovo ... cca 14:00
(snažíme sa to dodržať, čas beží a kilometre ubúdajú pomaly)
cieľ: Hnilec ... cca 15:30 (krčma pod kostolom)
dĺžka: 17 km
Je to jedna z najkrajších trás. Konečne sa dostávame mimo štátnej cesty a mimo premávku. Štartuje sa z pizzerie, kde sa musíme vrátiť cca 200 m späť akoby na Mníšek a odbočiť doprava. Prejde sa mostom cez potok a po cca 400 - 500 m popod železničnú trať doprava (v ľavo sa ide k malému lyžiarskému stredisku). Trasa vedie popri trati po asfaltovej ceste smerom na Tretí Hámor - Peklisko - Delava. Trať máte po pravej ruke. Je dôležité držať sa niekoho, kto už trasu absolvoval. Je to síce značená cyklotrasa do Hnilca, ale pri trocha nepozornosti nezbadáte, kedy máte z asfaltovej cesty zbehnúť popod trať (podjazd) a pokračovať ďalej po kamenisto-štrkovej ceste smerom na Hnilec, kde už máte trať po ľavej ruke. Nestúpame na Súľovú, ale ideme stále zhruba v úrovni železničnej trate (+/- 10-15 m).
Mimochodom Peklisko - tu má miesto klub nadšencov cykloturistiky - CK Peklisko - a ľudia z neho nám pri organizácii 8. ročníka výrazne pomohli. VĎAKA !

Práve pre minimálny výskyt áut, pre minimálne stúpania, relatívnu krátkosť etapy a RELATÍVNU blízkosť cieľa, ako aj krásny pohľad na hrebeň Súľová na ľavej strane a kopce Pálenica a Ferdinandka na pravej strane je toto asi najmilovanejšia etapa a vrelo odporúčam práve deťom.

V Hnilci je opäť spoločné občerstvenie, kde sa dojedá anglická slanina (ak sa zvýši) plnená bageta už niekoľko rokov zabezpečovaná sponzorom Jašom, dopĺňajú telesné tekutiny a čerpajú sily na posledné kilometre. Hnilec je zaujímavý ešte ďalším "prírodným úkazom" - z 13 ročníkov sme tu 4 x chytili dážď, alebo riadnu búrku. Treba sa na to duševne pripraviť.

A mapka do tretice, ktorá popisuje trasu v okolí Hnilca až po Stratenú (Pišta, vďaka !)
Pozor, opäť je to ...cca 2 MB

Trasy etáp 5 až 7

6. ETAPA:
štart: Hnilec ... cca 16:00
cieľ: Mlynky (motorest Mlynky - oproti lyžiarským vlekom) ... cca 17:00
POZOR !!!! tzv. nepovinný cieľ, môžete ale nemusíte tu zastať.

dĺžka: cca 14 km

Pre túto etapu existujú dve - povedzme - paralelné / alternatívne trasy.
TRASA 1: (pôvodná - originálna)
vedie od krčmy pár sto metrov späť a hore doprava k trati (značená cyklotrasa) po lúke v smere na Mlynky -skoro v dvoroch miestnych domčekov - takmer k trati a potom popri trati po trávnato- burinno-štrkovito-blatisto-mokristo-drevnatej cestičke. Jej stav totiž závisí od toho, či sa tesne pred tým prehnala burka, či nezvážali drevo, neopravovali trať, koľko iných cyklistov už tadeto prešlo (pôvodne je to značená cyklotrasa), takže boli ročníky, keď si niektorí cyklisti zvolili radšej trápenie sa pri šľapaní popod kostol po štátnej ceste smerom na sedlo Grajnár, ako sa trápiť v burine po kolená, či po pás. Prirodzene po cca 5 km sa trasa zrazu vyjasňuje (Sykavka, Rakovec), cestička sa rozširuje a vy idete stále viac menej popri trati, čo vám garantuje minimálne stúpanie ! a v podstate peknú asfaltovú cestu bez aut
TRASA 2: (dobrovoľné trápenie sa)
Je to stúpanie v smere na sedlo Grajnár. Po cca 3 km relatívne mierneho stúpania (ha ha ha, čo znamená mierne ak už máte v nohách 100 km :-) je križovatka Mlynky-Hnilčík. Odbočiť doľava na Mlynky a stúpanie pokračuje ešte cca 1,5 km. Teraz už naozaj mierne, ale ak je zatiahnuté, reťaz nenamazaná, všetci vás už predbehli a vy čakáte, kedy sa konečne začnete gúľať dole ...aj to si treba vyskúšať a "vychutnať".

Cca 3-4 km pred cieľom 6. etapy sa obe trasy spoja (neďaleko Rakovca) a pokračuje sa už po štátnej ceste až do Mlyniek k motorestu.
Táto zastávka je dobrovoľná. Niektorí už nevydržia a dajú si nejaké jedlo (neodporúčam, jednak si počkajú a jednak to do cieľa a hromadnej spoločenskej občerstvovacej stanice je už len "smiešnych" 9 km :-) cez Dobšinský kopec ... ale čo už to je po toľkých kilometroch !!!

7. ETAPA:
štart - plávajúci: Mlynky (motorest Mlynky) cca 17:00 - 17:30
pôvodný cieľ: Stratená (Stratenská krčma) - cca 17:30 - 18:00
dĺžka: 9 km
Trasa vedie po štátnej ceste, stúpanie na Dobšinský kopec. Je to našťastie kratšie stúpanie ...cca 2 km. Na kopci na križovatke hore je potrebné odbočiť doprava na Stratenú. Je síce pravda, že ak odbočíte doľava, tak okamžite máte zjazd a pekne dlhý ...cca 8km do Dobšinej, ale pivo, štamperlik, polievočka, mäsko a dobrá nálada je na druhej strane kopca v Stratenej. Takže vydržte ešte cca 500 m z križovatky ďalej do kopca a potom už šup sa dole kopcom do vytúženého cieľa. Pokiaľ práve neleje, vonku sa to už hemží došlými cyklistami, ktorí s penou na ústach (pardon upresňujem...s pivnou penou na ústach) šťavnato popisujú jednotlivé momenty tej ťažšej, ale skutočne spomienkovej časti cykloturistického víkendu - cyklistický deň na trase Kostoľany nad Hornádom - Stratená

A posledný obrázok od Pištu, aby tí, čo do teraz nestratili odhodlanie, na účasť urýchlene zabudli... prevýšenia a stúpania ...

Profil trasy

No a v cieli sa začína krásny večer: pivo, štamperlík, polievočka z domácej sliepky, mäsko,  rozprávanie, gitara, heligónka, atď...kto si na čo trúfa ...? ...

pre pamätníkov:
prvých 8 ročníkov sme končili v miestnej krčme v Stratenej, kde sme mali vyhradenú miestnosť a zhovievavosť  dlhoročného starostu Janka a dnes o nič menšiu zhovievavosť starostky Eriky a prirodzene krčmárok, ktoré s nami ochotne postáli pri výčape aj nejakú hodinku, dve po záverečnej ... kým je chuť a je za čo ...
(kým nás nebolo viac ako 30)

Od 9. ročníka pribudli ďalší cyklisti (aj sponzori) a zaznela požiadavka iného občerstvenia. Miesto párok polievočka, klobáska, pečené mäsko, ...

a ako sa hovori s jedlom rastie chuť. 9. a 10. ročník sme bicyklovali až do reštaurácie v Dobšinskej ľadovej jaskyni. No a 11. až 18. ročník sme končili v krčme v Stratenej (Pelc) a potom sa presúvali na večeru do penziónu Borovica.

19. ročník končil v penzióne Pelc a uvidíme ako bude s 20. ročníkom

A čo nedeľa ?: guľáš (vynikajúci - garantom je už niekoľko rokov Peťo Jenik), pivo, štamperlík, spev, nejaké loptové hry, šípky, gitara, heligónka ...
kontakty, spomínanie, fotografovanie, vymýšľanie ...sem tam niekto "preberie", ale
to bude skôr únavou zo soboty :-)
O nedeliach na Túr do Stratená raz napíšem knihu... :-) ...alebo aj nie

Už je pomaly štandardom, že sa odchádza až v pondelok doobeda, veď komu by sa chcelo v nedeľu, keď je zábava v plnom prúde.  Preto odporúčam, rezervujte si na odchod pondelok a počítajte s tým pri riešení ubytovania.